Lessons Learned ... wellicht heb je iets hebt aan onze ervaringen.

>> Niet blijven plannen, voorbereiden, twijfelen - gewoon gààn!

Deze pagina's zijn ontstaan voor, gedurende en aangepast na onze 'Sailabouts' in 2002 (Spanje & Portugal, 5 maanden), 2004 (Bretagne en Vendèe, 5 maanden) en 2011 (Bestemming Azoren, solo, 4 maanden). De eerste twee met onze Friendship 33, in 2005 ingeruild voor een Etap 39S.

Wij worstelden vóór vertrek ook met vragen: wat kunnen we verwachten? Wat moeten we meenemen? Hieronder volgen wat opmerkingen waarvan we denken dat collega-zeilers, die ook een langere trip plannen, er iets aan kunnen hebben. We hebben ze gerangschikt naar onderwerp.
Deze suggesties zijn weliswaar deels alleen van toepassing op onze situatie: een verhoudingsgewijs kleine boot, géén oceaan-oversteek maar wel af-en-toe ('s nachts) dóórvaren, 2-koppige bemanning (2002 / 2004)... maar al zit er maar één item bij waarvan je denkt "Verrek, da's handig ..." dan is de doelstelling van deze pagina's bereikt!
De 'Sailabout 2011' was van een andere orde (Solo naar de Azoren) en vroeg wat andere voorbereidingen.


Tools De Voorbereidingen

Een overzicht van onze aanpassingen aan de boot, maar òòk de voorbereidingen voor de bemanning. En vergeet de papierwinkel niet, in het buitenland zijn ze minder makkelijk dan in Nederland.
In Engeland werd bijv. ons logboek (!) gecontroleerd, in Frankrijk meerdere malen de scheepspapieren en Spanje en Portugal zien ze graag een verzekeringspolis.



Sunset

Ervaringen Onderweg

Langzaam maar zeker verleg je je grenzen. Windkracht 5-6? Op zee best lekker, het schiet op! Het was leuker en makkelijker dan we vooraf hadden gedacht, maar we hebben ook een heilig ontzag voor de zee ontwikkeld ...
Je komt in iedere haven weer leuke mensen tegen, en problemen lossen zich op.


Tochtplanning

Tochtplanning

Het plezier zit voor ons voor een belangrijk deel in de voorbereidingen ... hoe en waar gaan we heen? Wat doet de stroom? En niet te vergeten: wat is Plan B?
Een Excel-hulpmiddel (de Tochtplanner) kun je hier dowloaden.


Kaarten en Pilots Kaarten & Pilots

Onze ervaring is dat je met de 'scheepsbijbel' Reeds McMillan, en goede recente pilots genoeg hebt aan de zgn. passage-charts. De Reeds is echt onmisbaar, en geeft antwoord op alle vragen over havenaanloop, waarschuwingen, alle marifoonkanalen, gegevens hoog - en laag water, waypoints etc.
Wij vinden zowel de kaarten als de pilots van Imray erg prettig werken.


Weerberichten

Weerberichten onderweg

Navtex is zeer gewenst en eenvoudig. Ook via de laptop halen we veel informatie binnen, zoals lokale weerberichten. We maken tegenwoordig veel gebruik van US-Grib (gribfiles). Makkelijk, duidelijk en steeds meer geïntegreerd in de moderne navigatiesoftware. Toch gaan we niet weg zonder de kleine radio-wereldontvanger!


Communication Communicatie onderweg: email, website & mobiele telefoon

De mogelijkheden zijn betaalbaar tegenwoordig en de ontwikkelingen gaan razendsnel... wij opteerden voor het regelmatig updaten van een website en het uitlezen van e-mail. De meeste havens beschikken tegenwoordig over WiFi, en als je het verkeer beperkt kan je mobiel als 'hotspot' fungeren.


Checklist Bood(t)schappenlijst voor vertrek

Wat neem je mee? Hier moet je keuzes maken, zeker op een 33-voeter. We hebben nu gelukkig meer ruimte :)
Een bijboot met buitenboord is echt onmisbaar, maar een kreng om weg te stouwen. Een zonnetent neemt gelukkig minder ruimte in.
Dit zijn (terugkijken is altijd makkelijk) onze aanbevelingen ...

Lessons Learned


Lessons Learned

Wij hebben veel geleerd door het 'gewoon te doen'. De ervaringen gaan in het 'rugzakje' en daar komt iedere dag wat bij.


Droogvallen met een kielboot is een vak... opletten dus.

Foutje! Foutje ... Guernsey, UK

Getijdes & Stroom

Als Hollanders zijn we het wat minder gewend, maar rond de Kanaal-eilanden kan het getij meer tegenzitten dan het weer ...

Maar je kunt het ook in je voordeel gebruiken, dan is het leuk! Door de Swey bij Alderney met 13 knopen op het log.
Navigeer 'op zicht' - je COG en SOG laten onwaarschijnlijke waardes zien ...


Voor vertrek toch nog even checken of er genoeg water staat loont soms de moeite ...

Vastgelopen ...
Niet op tijd terug ... St. Denis, FR



Boat on the rocks
Boat-on-the-rocks :)

Foutje!
St.Peter Port, Guernsey. Normaal gesproken een goede stek om je boot te laten droogvallen, ik heb de Friendship hier ook eens neergezet met een visnet in de schroef. Bij deze (toch zeer ervaren zeiler) ging het mis, met behoorlijke schade.

Vastgelopen...
Ik zag ze vertrekken na een heftig feest de voorgaande avond ... buiten kwamen ze erachter dat het niet ging werken en probeerden nog terug te komen. Niet dus :)