Uitrusting:

Check   Torengetuigd, rolreefsysteem Furlex voorzeil, grootzeil 3 reven;
Check   Wegneembaar kotterstag en bakstagen;
Check   4 x Lewmar ST lieren,
1 x Meissner ST (bakstagen);
Check   3-blads klapschroef: origineel Volvo Penta
Check   Isotherm 40 liter boiler, zorgt op de motor en op walstroom voor warm water;
Check   Isotherm ASU 3201 koelkast met koude-accu:
Check   Webasto AirTop 5000 verwarming, met uitlaat in salon, achterkajuit en nat-goedkast;
Check   RVS vuilwatertank (80 liter) met electronisch alarm;
Check   300 liter watertank met electronische voorraadmeter;
Check   180 liter RVS dieseltank;
Check   Victron 25 aH acculader;
Check   Victron BMW-501 Accu Monitor;
Check   Victron converter 12V - 300 Watt;
Check   Deepcycle accu's: 2 x 105 aH +
1 x 200aH lichtbanken,
1 x 74 aH startaccu
Check   Whale lens- en waterpompen;
Check   Solara zonnepaneel 50 Watt

EchoMax Active XS

Een actieve radar-verklikker, die niet alleen waarschuwt als er scheepvaart in de buurt is, maar ook het signaal versterkt richting de ontvanger.

Radarverklikker Een gerust idee, want de radar-wacht op de grote vaart schijnt te wensen te overlaten.
Het werkt, heb ik gemerkt tijdens de laatste trips.

Als we ooit weer eens een langere trip gaan maken opteer ik voor een vaste PC, weggewerkt in de kast.

Mini-PC Dat wordt een Mini-PC, low power en fanless.

Voldoende voor navigatie, email e.d.

Techniek & Apparatuur a/b van de Silmaril

... voor de liefhebbers

Etap Logo De Silmaril is, net als alle Etap's, 'onzinkbaar'. Het ontwerp voorziet in een binnen- en buitenschaal, waartussen schuim wordt ingespoten - daardoor verlies je binnen wat ruimte, maar je krijgt er een zeer stijf, goed geïsoleerd (en o ja, onzinkbaar) schip voor terug.

Apparatuur


De apparatuur is overwegend Raymarine, redelijke kwaliteit en eigenlijk overal te krijgen. Op ons vorige schip hadden we alle apparatuur van Simrad - dat zou kwalitatief beter moeten zijn, maar dat is absoluut niet onze ervaring.....

• Raymarine ST6001 stuurautomaat: linear drive, Gyro,Fluxgate kompas;
ST6001 bediening op stuurstand;
S100 afstandbediening / instrument repeater;
ST-60 Wind, TriData en Multi displays buiten,
ST-80 Masterview (Grafisch) binnen met Navigator key-pad;
• Raystar 125 GPS;
• PC/NMEA/SeaTalk Converter en Shipmate MultiPlexer:
• GX1500 DSC-D marifoon, met 2e aansluiting in de kuip;
• Furuno NX300 Navtex en GPS-repeater.



Voor de Navigatie en Veiligheid hebben we de beschikking over:

• JRC 1800 Kleuren Radar / Kaartplotter, bereik radar 24 mijl;
AIS ontvanger, projecteert grote schepen op de (electronische) kaart;
• NX500 Combi-Antenne voor ontvangst DCS, AIS, FM radio, weerberichten en SSB;
Reddingsvlot Offshore, 4 persoons;
• Kannad Safelink GPS EPIRB.

Gebruik van de Laptop en Navigatie=apparatuur


In het 'boordnet' is een PC/NMEA/SeaTalk Converter gemonteerd, en een Shipmate NMEA én SeaTalk Multiplexer. Hierdoor kunnen alle data-leveranciers (SeaTalk [instrumenten], NMEA [PC, AIS, NavTex], stuurautomaat) achter de schotten worden samengebracht naar één schakeldoos - vandaar komt er slechts één kabel (USB) naar de laptop. Geen gedonder meer met seriële of virtuele COM-poorten!

Navigatiehoek De laptop staat op wat langere trips vast op de navigatietafel, en maken we gebruik van electronische kaarten. Indien de AIS is ingeschakeld zien we het grote scheepvaartverkeer geprojecteerd op de kaart, incl. de aanvullende informatie (snelheid, koers e.d.).

In Nederland gebruiken we WaypointsGPS vanwege de gedetailleerde kaarten van Nederland, updates boeienbestand en de getijden-stromingen module. Makkelijk als je naar de Wadden-eilanden wilt! Buiten Nederland gebruiken we Chart Navigator Pro. We hebben diverse programma's geprobeerd, maar deze werkt het prettigst. Logische interface, en de Plan en Sail modus is erg praktisch.

Wij hebben wel altijd up-to-date papieren kaarten naast de laptop, en houden een logboek bij per 2 uur. Onze ervaring is dat met de Imray Passage Charts en de recentste ReedsMcMillan samen met goede pilots je heel ver komt. Gedetailleerde kaarten schaffen we alleen aan voor lastige gebieden (Channel Islands bijv.).

Radar- en Antennes

Over de plaasting van de radar-dome is veel discussie onder zeilers.

ScanStrut Radarpaal Ik heb i.t.t. tot op het vorige schip gekozen voor een ScanStrut-paal achterop.
Wit aluminium, twee antenne-steunen en massief afgetuid. Bevalt veel beter dan in de mast.
(beweeg de muis over de foto voor vergroting)

Accu Monitor

Een van de beste investeringen die je kunt doen. 100% nauwkeurig wordt bijgeladen en afgenomen stroom bijgehouden, in % voorraad, absolute aH's, aanwezige spanning.

Accu Monitor Tot op 0.1 aH zie je wat werkelijk wordt afgenomen, hoeveel het zonne-paneeltje geeft, hoeveel de motor laadt - je weet direct of er iets mis is!

Koeling aan boord

De koelkast is de groot-verbruiker van stroom aan boord.
We hebben, vanwege de goede ervaringen hiermee op ons vorige schip, de bestaande compressor dan ook snel vervangen door een Isotherm ASU koelunit.

Koelunit
In de koelkast hangt een koude-accu, die 'versneld' wordt ingevroren als er stroom (motor of walstroom) voorhanden is.
Deze accu geeft dan kou af en pas na 16-24 uur gaat de unit weer stroom trekken. Veel zuiniger dan een losse compressor!


Standaard ScanStrut-paal, met twee antennesteunen.
Staat als een huis, en de bedrading is zo netjes weggewerkt!